Yusuke Muroi










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  • ■テーマ / キーワード  (1.23/2021)



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    ・グラフィティ

    グラフィティといえばスプレー缶を使って壁に描く手法が一般的に知られるが、2000年代中頃より立体造形などを路上に配置するような新たな表現が見られるようになった。私はこういった方法に触発され、2009年よりグラフィティとしての作品制作を始めた。
    その際、特に重視したのは無断でおこなうことだった。屋外に無断で設置され、自然とともに風化・あるいは撤去されるのがグラフィティの性質だと私は思う。許可を得たり要請に応じて制作はしない。選ばれた者たちによる展示芸術とは異なる。
    ただ、これは合法的な行為ではない。そのため、多くのグラフィティライターは匿名で活動をする。基本的に、美術作品を発表するときは作者名が作品と一緒に明記されるが、グラフィティはそうではない。作品のみがそこに存在し、作者がわからない場合もある。このような得体の知れない在り方に関心をもった私は、性別や年齢などの個人の素性が特定できない作品の残しかたを追求した。




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    ・郊外

    都市部にはグラフィティライターのコミュニティが存在するため、グラフィティが多く生み出されていた。誰かのグラフィティの近くにグラフィティを描いて応答したり、より高い位置に描くことを競ったりすることもある。
    一方、私の生活圏である郊外にグラフィティは少なく、そのようなコミュニティは発見できなかった。私は慣れ親しんだ郊外におけるグラフィティの在り方を模索した。そこで、彩度の高い既製品を配置して、閑散とした風景を変容させるような試みをグラフィティとして提示したが、ほとんど誰からも発見されることはなく、風化していった。そのため、作品の記録を写真に残し、インターネットで発信することにした。グラフィティをアーカイブするウェブサイトは多く存在し、これもまたグラフィティを鑑賞する方法の1つである。




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    ・アウトサイダーアート / アール・ブリュット

    芸術に対してグラフィティは周辺の存在だ。本来グラフィティとは名前を街に書き残す行為であり、芸術との接点は少なかった。だが、近年はグラフィティが芸術の文脈へと回収されているという見方もある。もちろんグラフィティの質の向上が背景にあり、芸術として回収する側の者たちは選別をおこなっている。芸術とはこのように周辺を選別し、拡張していくシステムということもできるだろう。そして、これらに価値を与え、美術館などの施設を使って保護をする。こうして作品が残り続けるように芸術に組み込まれることは、多くの作り手にとって本望かもしれない。ただ、それを決定するのは限られた知識人と権力者であり、ふるいにかけられる。

    アール・ブリュット(生の芸術)は画家 Jean Dubuffet(ジャン・デュビュッフェ)が提唱したジャンルである。端的には美術教育を受けず、表現欲求に基づいてつくられた創作物がそれにあたるといえる。多くの芸術家が作品を発表し、価値づけを求めるのに対し、アール・ブリュットの作家は制作をする行為そのものへ執着をする。私は、美術教育を受けているが、作品を制作していく中で、彼らの態度と作品から大きな影響を受けている。私は彼らの表現に近づこうとする一方で、近づこうというこうした私の行為はイミテーションにすぎないというジレンマと向き合いながら制作をする。




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    ・労働

    アール・ブリュットの作家 Martin Ramirez(マルティンラミネス)が鉱山や線路建設の仕事に就き、その労働を題材にした絵画に衝撃を受けた。私は大学卒業後、大道具や物流倉庫の点検作業員などの現場職に就いた。これまで大学で制作を中心としていた生活から、労働を中心とした生活に変わり、制作に影響を及ぼした。例えば、労働時間外に日記のようにドローイングを描きためたり、労働で知り得た技術やモチーフを使って作品をつくるなどである。しかしながら、制作を目的として労働を搾取している感覚や、アール・ブリュットに近づこうとする自身の作為に罪悪感を覚えた。現在は、制作のために意図的に労働をするという意識は捨て、労働と共にある生活や自身の記憶からコンセプトを得て作品を制作している。




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    Graffiti

    Graffiti is generally known as a method of painting on walls using spray cans, but since the mid-2000s, a new form of expression has emerged, in which three-dimensional forms are placed on the street. Inspired by these methods, I began creating graffiti works in 2009. The most important thing for me was to do it without permission. I interpret graffiti as being placed outdoors without permission and then fading away or being removed with nature. I do not create graffiti with permission or in response to a request. However, this is not a legal act. Therefore, many graffiti writers work anonymously. Basically, when a work of art is published, the author's name is clearly stated along with the work, but this is not the case with graffiti. In some cases, only the work itself exists, and the author is unknown. I was interested in this way of being, and pursued a way of leaving works of art in such a way that the identity of the individual, such as gender or age, is unknown.




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    Suburbs

    In urban areas, there is a community of graffiti writers, and therefore a lot of graffiti was produced. They may respond by drawing graffiti near someone else's graffiti, or they may compete to draw it higher. On the other hand, in the suburbs where I live, graffiti is scarce and I did not find such a community. I sought to find a way for graffiti in the suburbs that I was familiar with. I began creating works that transformed deserted landscapes by placing highly saturated, ready-made products, but these works were almost never discovered by anyone and faded away. Therefore, he decided to document his works in photographs and disseminate them on the Internet. There are many websites that archive graffiti, and this is another way to appreciate graffiti.




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    Outsider Art / Art Brut

    I think that graffiti is peripheral to art. Originally, graffiti was the act of leaving one's name on the street, and there was little contact with art. However, in recent years, there is a view that graffiti is being recovered into the context of art. Of course, the quality of graffiti has increased, and those who collect it as an art form are being selective. Art is thus a system that selects, exploits, and expands its surroundings. It is also about giving value to these works and protecting them through the use of museums and other facilities. It may be the creator's desire for his work to be incorporated into art in such a way that it will remain. However, it is only a limited number of intellectuals and powerful people who decide this. Art Brut (raw art) is a genre proposed by the painter Jean Dubuffet. Art Brut is a genre proposed by the painter Jean Dubuffet, which can be simply defined as creative works created out of a desire for expression without any art education. Whereas most artists seek to present and value their work, Art Brut artists are obsessed with the act of creation itself. I have an art education, and I have been greatly influenced by their attitude and their work as I create my art. While I try to approach their expression, I face the dilemma that the act of creation is only an imitation.




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    Labor

    I was struck by the paintings of Art Brut artist Martin Ramirez, who worked in mining and railroad track construction and whose paintings are based on the subject of labor. After graduating from college, I worked in field positions as an inspector of props and logistics warehouses. My life changed from being centered on production at university to a life centered on labor, which affected my production. For example, I kept a diary of my drawings outside of working hours, and I used the techniques and motifs I learned through my labor to create artwork. However, he felt a sense of exploitation of labor for the purpose of production, and a sense of guilt at his own attempts to approach Art Brut. He has now abandoned the idea of intentionally working for the sake of production, and instead creates works based on concepts from his life with labor and from his own memories.





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