■テーマ / キーワード (記述 1.23/2021)(誤字などの修正 9.3/2025)
-------------------------------------------------- ・グラフィティ グラフィティといえば、スプレー缶を使って壁に描かれるスタイルが一般的に知られているが、2000年代中頃からは立体造形を路上に配置するような新たな表現も見られるようになった。私はそうした手法に触発され、2009年よりグラフィティ作品の制作を始めた。 このとき特に重視したのは、「無断でおこなうこと」だった。屋外に無断で設置され、やがて風化したり撤去されたりすることが、グラフィティの本質だと私は考えていた。許可を得たり、要請に応じて制作することはしない。それは、選ばれた者による展示芸術とは異なるあり方だ。 もちろん、これは合法的な行為ではないため、多くのグラフィティライターは匿名で活動をしている。一般的に、美術作品は作者名とともに発表されるが、グラフィティはそうではない。そこに作品だけがあり、作者が誰なのかはわからない場合もある。私はこのような「得体の知れなさ」に関心を抱き、性別や年齢といった個人の素性が特定されないような作品の残し方を追求した。 -------------------------------------------------- ・郊外 都市部にはグラフィティライターのコミュニティが存在し、活発にグラフィティが生み出されている。誰かの作品の近くに描いて応答したり、より高い位置に描くことで技術を競い合うようなカルチャーもある。 一方、私の生活圏である郊外ではグラフィティが少なく、そうしたコミュニティも見当たらなかった。私は、自分が慣れ親しんだ郊外でのグラフィティのあり方を模索するようになった。そこで、彩度の高い既製品を風景の中に配置し、閑散とした景色を変容させる試みを「グラフィティ」として提示した。 しかし、その多くは誰にも発見されることなく、風化していった。そこで私は、作品を写真で記録し、インターネット上で発信することにした。グラフィティをアーカイブするウェブサイトは多数存在しており、こうした形での鑑賞もまた一つの方法だと考えている。 -------------------------------------------------- ・アウトサイダーアート / アール・ブリュット グラフィティは、芸術に対して周縁的な存在である。本来、グラフィティとは「街に自らの名前を残す」行為であり、芸術とはあまり接点がなかった。だが近年、グラフィティは芸術の文脈に回収されつつある。 それには、グラフィティの質の向上が背景にある。芸術の側は、グラフィティを選別し、価値づけし、場合によっては美術館などの施設で保護・展示をする。芸術とは、こうして周縁を選別し、包摂し、拡張していくシステムだともいえる。 このようにして作品が保存・継承されることは、多くの作り手にとって本望かもしれない。しかし、それを決定するのは限られた知識人や権力者であり、そこには常に選別の構造が存在する。 アール・ブリュット(生の芸術)は、画家ジャン・デュビュッフェによって提唱されたジャンルで、美術教育を受けていない人々が、純粋な表現欲求にもとづいて生み出した作品を指す。多くの芸術家が作品の価値づけや発表を目指すのに対し、アール・ブリュットの作家たちは、制作そのものに執着している場合が多々ある。 私は美術教育を受けてはいるが、作品制作を通して彼らの態度と作品から大きな影響を受けてきた。彼らの表現に近づきたいという気持ちがある一方で、そうしようとする私自身の行為が単なるイミテーションにすぎないのではというジレンマを抱えながら、制作を続けている。 -------------------------------------------------- ・労働 アール・ブリュットの作家、マルティン・ラミレスが鉱山や鉄道建設の現場で働きながら、その労働を題材とした絵画を描いていたことに強い衝撃を受けた。 私自身、大学卒業後は舞台の大道具や物流倉庫の点検作業員といった現場職に就いた。制作中心だった学生時代の生活から、労働中心の生活へと変化したことで、作品にも影響が現れた。たとえば、労働の合間の時間を使ってドローイングを日記のように描きためたり、仕事で得た技術やモチーフを作品に取り入れたりしてきた。 しかし次第に、「制作のために労働を利用しているのではないか」「アール・ブリュットに近づこうとする自身の意識的な態度は、表層的ではないか」といった疑念と罪悪感が生まれた。 現在は、制作のために労働をするという意識を捨て、労働と共にある日々の生活や記憶からコンセプトを得て、精神的なバケーションをひとつの指標に作品を制作している。 -------------------------------------------------- Graffiti Graffiti is generally known as a method of painting on walls using spray cans, but since the mid-2000s, a new form of expression has emerged, in which three-dimensional forms are placed on the street. Inspired by these methods, I began creating graffiti works in 2009. The most important thing for me was to do it without permission. I interpret graffiti as being placed outdoors without permission and then fading away or being removed with nature. I do not create graffiti with permission or in response to a request. However, this is not a legal act. Therefore, many graffiti writers work anonymously. Basically, when a work of art is published, the author's name is clearly stated along with the work, but this is not the case with graffiti. In some cases, only the work itself exists, and the author is unknown. I was interested in this way of being, and pursued a way of leaving works of art in such a way that the identity of the individual, such as gender or age, is unknown. -------------------------------------------------- Suburbs In urban areas, there is a community of graffiti writers, and therefore a lot of graffiti was produced. They may respond by drawing graffiti near someone else's graffiti, or they may compete to draw it higher. On the other hand, in the suburbs where I live, graffiti is scarce and I did not find such a community. I sought to find a way for graffiti in the suburbs that I was familiar with. I began creating works that transformed deserted landscapes by placing highly saturated, ready-made products, but these works were almost never discovered by anyone and faded away. Therefore, he decided to document his works in photographs and disseminate them on the Internet. There are many websites that archive graffiti, and this is another way to appreciate graffiti. -------------------------------------------------- Outsider Art / Art Brut I think that graffiti is peripheral to art. Originally, graffiti was the act of leaving one's name on the street, and there was little contact with art. However, in recent years, there is a view that graffiti is being recovered into the context of art. Of course, the quality of graffiti has increased, and those who collect it as an art form are being selective. Art is thus a system that selects, exploits, and expands its surroundings. It is also about giving value to these works and protecting them through the use of museums and other facilities. It may be the creator's desire for his work to be incorporated into art in such a way that it will remain. However, it is only a limited number of intellectuals and powerful people who decide this. Art Brut (raw art) is a genre proposed by the painter Jean Dubuffet. Art Brut is a genre proposed by the painter Jean Dubuffet, which can be simply defined as creative works created out of a desire for expression without any art education. Whereas most artists seek to present and value their work, Art Brut artists are obsessed with the act of creation itself. I have an art education, and I have been greatly influenced by their attitude and their work as I create my art. While I try to approach their expression, I face the dilemma that the act of creation is only an imitation. -------------------------------------------------- Labor I was struck by the paintings of Art Brut artist Martin Ramirez, who worked in mining and railroad track construction and whose paintings are based on the subject of labor. After graduating from college, I worked in field positions as an inspector of props and logistics warehouses. My life changed from being centered on production at university to a life centered on labor, which affected my production. For example, I kept a diary of my drawings outside of working hours, and I used the techniques and motifs I learned through my labor to create artwork. However, he felt a sense of exploitation of labor for the purpose of production, and a sense of guilt at his own attempts to approach Art Brut. He has now abandoned the idea of intentionally working for the sake of production, and instead creates works based on concepts from his life with labor and from his own memories. |